Ahad, 12 Julai 2015

Ceramah & Pameran Pencegahan Dadah















          LAPORAN CERAMAH PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAH        
                                                    27.4.2015
Tajuk               :  Ceramah Pendidikan Pencegahan Dadah        
Tarikh              : 27.4.2015 (Isnin)
Tempat            : Dataran Hasimah. 
Masa                : 8.10- 9.10 pagi. ( sesi pagi )                           
Sasaran            : semua pelajar Tingkatan 3,4 dan 5
Objektif           :
1.      Menyedarkan kepada pelajar dan guru-guru akan bahaya dadah dan jangan sesekali  
 mengambil peluang untuk mencuba dan kesannya amat buruk.
2.      Meningkatkan ilmu pengetahuan tentang penyalahgunaan dadah.  
               Ceramah Pendidikan Pencegahan Dadah telah disampaikan oleh Encik Erwan Junaidy Bin Jaafar, pengawai dari Agensi Anti Dadah Kebangsaan.   Beliau telah menyampaikan ceramah Pendidikan Pencegah Dadah kepada semua pelajar sesi pagi dan guru-guru di sekolah.   Ceramah ini ditetapkan pada pukul 8.10 pagi, oleh kerana penceramah tiba lewat kerana kerosakan kereta, maka ceramah itu bermula lewat iaitu dari pukul 11.00 pagi hingga pukul 12.00 tengah hari dan bertempat di Dataran Hasimah.   Pelajar tingkatan 4 menghadiri untuk mendengar ceramah tersebut.  Pelajar tingkatan 3 dan 5 pula dikecualikan untuk menghadiri ceramah ini kerana waktu ceramah mula dengan lewat, maka tidak mahu ganggu PDP mereka.
Pengisian yang disampaikan adalah penglibatan pelajar sekolah serta remaja dengan dadah semakin meningkat, jenis-jenis dadah sintetik  serta kesannya.   Peranan AADK dalam  menangani masalah dadah di kalangan pelajar serta senario dadah di Malaysia.
Objektif Dasar Dadah Negara adalah untuk menghapuskkan permintaan dan bekalan dadah.   AADK berperanan menentukan segala usaha negara memerangi ancaman dadah berjalan secara terancang, berarah dan selaras demi mewujudkan satu masyarakat yang bebas daripada dadah.  Strategi AADK ialah melakukan Pencegahan, Rawatan dan Pemulihan, Penguatkuasaan dan Hubungan Antarabangsa. 
Bilangan remaja yang terlibat dengan dadah semakin meningkat iaitu terdapat 898 kes berdaftar di Selangor tahun ini.  Klinik C&C (cure & care) ditubukan bagi membantu penagih dadah, pengguna dadah, penyalahgunaan dadah dan juga ahli keluarga yang terlibat dengan masalah dadah.   Klinik C&C adalah satu fasiliti terbuka yang menawarkan program rawatan dan pemulihan tentang permasalahan dadah yang dijalankan secara open access service dan bersifat sukarela.  Tiada sebarang pra-syarat dan implikasi perundangan yang akan dikenakan terhadap klien. 
Beliau menerangkan bahawa ujian Urine Test boleh digunakan untuk mengesan pelajar yang mengambil dadah.  Beliau menyarankan kepada pelajar supaya jangan terjebak dengan dadah, kerana dadah boleh memusnahkan masa depan pelajar dan juga negara.   Beliau juga menasihati pelajar jangan cuba merokok kerana merokok akan mendorong pelajar kepada pengambilan dadah.
Objektif
-Menyedarkan akan mahasiswa/i akan bahaya dadah dan jangan sesekali mengambil peluang untuk mencuba dan kesannya amat buruk.
-Meningkatkan ilmu pengetahuan tentang penyalahgunaan bahan tersebut dan maklumat yang diperolehi mungkin dapat diaplikasikan dalam kerja sosial.
-Mewujudkan jalinan kerjasama di antara kumpulan dengan kumpulan lain dan juga jalinan kerjasama dengan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Kubang Pasu bagi menjayakan kempen ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © 2016. PPDa SMK(P) Raja Zarina.
Design by Herdiansyah Hamzah. & Distributed by Free Blogger Templates
Creative Commons License